Notice: Undefined offset: 3 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
علی ‏اصغر بهارى


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




موسیقی » تعداد بازدید: ٣٠٩١٦٣
علی ‏اصغر بهارى
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271
ملیت : ایرانی - قرن : 14 منبع : گلزار مشاهیر
نوازنده، ردیف‏دان، مدرس.
تولد: 1284، تهران.
درگذشت: خرداد 1374، تهران.
على‏اصغر بهارى، فرزند محمدتقى‏خان، از كودكى با ساز پدر و نواى نى لبك عمومى خود با موسیقى آشنا شد. ده ساله بود كه پدربزگ وى را تعلیم كمانچه داد. بعد از مدتى پدرش فوت كرد. پدربزرگ وى در تعلیمش تلاش بسیار كرد و لذا وى توانست در چهارده سالگى نوازنده‏ى كمانچه شود. پس از مدتى عضو اركستر ابراهیم‏خان منصور شد. در این اركستر ابراهیم‏خان منصورى ویولن مى‏زد، حسن‏خان اصفهانى خواننده‏ى اركستر بود، برادر او هم تار مى‏نواخت و على‏اصغر بهارى هم كمانچه مى‏زد. تا زمان برچیده شدن این اركستر در سال 1332 با این گروه همكارى داشت. بهارى پس از چندى در مشهد كلاس موسیقى افتتاح كرد. یك سال هم با حبیب سماعى، نوازنده سنتور كار كرد و به تعلیم شاگردانى پرداخت. سپس به تهران آمد و به هنرستان موسیقى جهت تعلیم دعوت شد و در هنرستان شروع به همكارى نمود. وى با همكارى با مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى ایران، شاگردانى بسیارى را تعلیم و تربیت نمود.
پس از آن مشیر همایون از وى دعوت كرد تا با رادیو همكارى نماید. وى دوشنبه‏ها با كمانچه تكنوازى مى‏كرد. با این برنامه على‏اصغر بهارى كمانچه را كنار سازهاى معتبر دیگر مطرح كرد. وى مدتى نیز با تلویزیون همكارى داشت. مدتى بعد، رشته‏ى موسیقى دانشگاه تهران هم درس تعلیم و شناخت كمانچه را وارد دروس تحصیلى نمود و از بهارى براى تدریس و تعلیم این ساز دعوت شد.
در سال 1346 به واسطه دعوتى از سوى رادیوى فرانسه براى اجراى تكنوازى به فرانسه رفت و با كمانچه یا به قول خودش با این ساز غریب و تنها در سالن دولاویل با بیش از سه هزار نفر جمعیت به اجراى برنامه پرداخت.
از جمله شاگردان ایشان مى‏توان به داود گنجه‏اى، على‏اكبر شكارچى، هادى منتظرى، محمد مقدسى و مهدى آذرسینا اشاره نمود. از استاد بهارى آثار بسیارى در هم‏نوازیى‏هاى گروهى و تكنوازى‏ها روى نوار مضبوط و باقى مانده است.
استاد بهارى در سال 1374 درگذشت و در امامزاده طاهر به خاك سپرده شد.
(1374 -1284 ش)، موسیقیدان و استاد كمانچه در تهران متولد شد. وى تحت تعلیم مستقیم پدر خود، محمدتقى خان قرار گرفت. همچنین از جد مادرى خود، علیخان، و بعد از فوت وى از فرزندان او استفاده كرد. بیش از همه از محضر رضاخان، دایى خود، بهره‏ها برد. در مشهد كلاس موسیقى برپا كرد. پس از آن استاد روح‏اللَّه خالقى او را در جهت تعلیم به مدرسه‏ى موسیقى دعوت كرد. در سال 1332 ش به رادیو دعوت شد و با مركز حفظ و اشاعه‏ى موسیقى ایران و اركسترهاى مختلف همكارى كرد. مدتى نیز در دانشگاه تهران تدریس كرد و براى اشاعه‏ى موسیقى ایران به كشورهاى مختلف اروپایى سفر كرد. در تهران درگذشت.[1]
على‏اصغر بهارى، به سال 1284 در ناحیه‏ى بازار عباس‏آباد تهران متولد شد. پدر محمدتقى خان، (آن زمان هنوز نام فامیل رسم نبود) وى را تحت تعلیم مستقیم خود قرار داد و به او طرز نواختن كمانچه را آموخت ولى پس از سه ساله به وى گفت: از این به بعد باید به نواختن كمانچه‏ى دایى‏هایت گوش فرادهى و طرز نواختن آنها را بیاموزى.
على‏اصغر سه دایى داشت به نامهاى: اكبر، رضا و حسن كه هر سه از نوازندگان خوب و بنام كمانچه بودند و در اركستر بزرگ بیست و چهار نفرى كه آقاى ناظم، پدر مرتضى‏خان محجوبى ترتیب داده بود شركت مى‏كردند سایر اعضاى این اركستر. نوازندگان و خوانندگانى نظیر: درویش خان: حسین خان اسماعیل‏زاده، طاهرزاده، اقبال‏السلطان و غیره بودند و این نشانگر آن است كه همكارى كردن در یك اركستر با اساتید موسیقى وقت حتماً مهارت و تبحر مى‏خواست.
على‏اصغر بهارى، از دایى‏هاى خود چیزهایى را كه باید بیاموزد آموخت تا اینكه در هجده سالگى همراه با اركستر ابراهیم‏خان منصورى در كنسرتى كه در یك سالن برپا شده بود شركت مى‏كند و از همین جا آوازه‏ى شهرت بهارى به گوش موسیقیدانان مى‏رسد و او را به نام یك نوازنده‏ى خوب و آگاه به نواختن گوشه‏هاى ایرانى مى‏پذیرند.
بهارى پس از چندى در مشهد كلاس موسیقى جهت تعلیم مى‏گشاید و یك سال هم با حبیب سماعى استاد سنتور كار مى‏كند و شاگرد تعلیم مى‏دهند و بعداً به تهران مى‏آید و توسط استاد روح‏اللَّه خالقى به مدرسه‏ى موسیقى جهت تعلیم دعوت مى‏شود و در هنرستان شروع به همكارى مى‏نماید.
وى با همكارى با مركز حفظ و اشاعه موسیقى ایران، شاگردان خوبى را تربیت كرد كه هر كدام هم‏اكنون یكى از بهترین كمانچه‏كش‏هاى كشور مى‏باشند. اصغر بهارى مردى است صادق و خوشرو و بى‏تكبر و خلاصه استاد و هنرمندى است از هر جهت والامقام و براى آموختن به شاگردان خود از هیچ كوشش و از خودگذشتى دریغ نمى‏كند.
در سال 1332 به رادیو دعوت مى‏شود و در اركسترهاى مختلف كه استادانى نظیر: صبا، عبادى، حسین تهرانى و غیره شركت داشتند، همكارى مى‏كند. على‏اصغر بهارى، مدتى نیز در دانشگاه تهران به تعلیم هنرآموزان مى‏پردازد و اولین هنرمندى است كه در تلویزیون تكنوازى كرد و مدت هشت‏بار به دعوت دولتهاى فرانسه، بلژیك و آلمان جهت اشاعه و شناساندن موسیقى ملى و این ساز اصیل ایرانى، به آن ممالك مسافرت كرد. على‏اصغر بهارى، یكى از اساتید و بهترین كمانچه‏كش‏هاى ادوار موسیقى سنتى و نوین ایران مى‏باشد.


توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

علی ‏اصغر بهارى

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,